Експерти Комітету виборців провели аналіз виступу президента В. Зеленського у ході річної прес-конференції на посаді глави держави. За даними КВУ щонайменше 20 тверджень В. Зеленського були маніпулятивними, містили перекручування фактів та статистичних даних або ж суперечили його попереднім заявам.
«Маніпулятивні твердження були фактично у половині відповідей президента. Зокрема, В. Зеленський досить часто маніпулював та перебільшував здобутки влади в таких питаннях як успішність боротьби з коронавірусом, підвищення заробітних плат, зниження ціни на бензин. Крім того, президент неодноразово суперечив сам собі. До прикладу, В. Зеленський вказував, що не впливає на кадрову політику уряду, але при цьому раніше стверджував, що особисто займався пошуком міністра культури», – зазначив голова КВУ Олексій Кошель.
«Яскравим прикладом маніпуляцій є твердження президента про позитивні показники зростання рівня середньої заробітної плати. Аналіз показників заробітної плати за 2017-2020 рр. показують, що темпи збільшення розміру середньої заробітної плати в останній рік різко скоротилися».
Також аналіз виступу президента показує, що глава держави уникав незручних питань та намагався перевести їх на жарти.
«Зокрема, президент фактично не відповів на запитання щодо призначення на державні посади осіб, які раніше працювали в «Студії Квартал 95» та були їх партнерами. В. Зеленський лише зазначив, що ніхто з таких осіб не є його кумами чи армійськими друзями, фактично уникнувши відповіді по суті питання. Однак відповідно до аналізу КВУ впродовж першого року президентства В. Зеленського понад 30 осіб, які раніше працювали в структурах «Студії Квартал 95», її дочірніх організаціях, надавали послуги компанії, співпрацювали із В. Зеленським на професійній основі, були знайомими, друзями, родичами В. Зеленського чи його оточення отримали державні посади», – додав О. Кошель.
Приклади маніпулятивних заяв президента:
«Чого ми досягли на зустрічі в Нормандському форматі? На сьогодні в нас було три обміни. 75 людей повернулися після Нормандської зустрічі. І зараз говоримо з РФ про можливий обмін після COVID-19»
За результатами зустрічі в Нормандському форматі, що відбулася 9 грудня в Парижі, було підтримано домовленості про обмін полонених за принципом «всіх на всіх» до кінця року. «Країни-учасниці підтримують взаємне звільнення утримуваних осіб до 31 грудня 2019 року за принципом “всіх на всіх», - заявив раніше В. Зеленський. Намір обміняти «всіх на всіх» також був підтверджений у Загальних узгоджених висновках Паризького саміту, опублікованих на сайті офісу президента, однак на практиці цей принцип реалізований так і не був.
«Будемо боротися до кінця за Мінськ, тому що з Мінськом пов’язані санкції проти РФ…»
Санкції проти РФ справді пов’язані з Мінськими угодами, однак раніше, будучи кандидатом в президенти, В. Зеленський фактично ігнорував цей факт. В. Зеленський заявляв: «Ми бачимо, що Мінські угоди не працюють, їх треба розширювати, підтягувати більше країн, західних партнерів». Ставши президентом, В. Зеленський змінив риторику щодо Мінських угод.
«Жодного кума і військового друга я не призначив»
За даними КВУ понад 30 осіб, які працювали в структурі «Студії Квартал 95», її дочірніх організаціях, надавали послуги компанії, співпрацювали із В. Зеленським на професійній основі, були знайомими, друзями, родичами В. Зеленського чи його оточення отримали державні посади під час першого року президентства В. Зеленського. Частина з цих людей були призначені на роботу в органах безпеки держави або ж отримали суттєве підвищення в органах виконавчої влади. При цьому в більшості випадків мова йде про осіб, професійний досвід яких не відповідав рівню займаних посад і які навряд чи б отримали такі посади, якби не перебування при владі В. Зеленського. Той факт, що ці особи справді не є кумами чи військовими друзями президента ситуацію не змінює.
«Що стосується декларування нерухомості, грошей чи бізнесу, якого, мені здається, немає в пана Баканова… такого чесного голови СБУ в Україні ніколи не було»
За даними розслідування журналістів програми «Схеми: корупція в деталях» Іван Баканов обіймає керівну посаду в іспанській фірмі Nueva Tierra Verde Sociedad Limitada, що є порушенням антикорупційного законодавства. У прес-службі СБУ заявили, що І. Баканов не займається діяльністю з моменту призначення на державну посаду.
«Як тільки депутати не будуть голосувати, не захочуть, якщо вони будуть лобіювати інтереси, не дай боже, тієї чи іншої комерційної групи впливу на політикум України – водночас не думаючи навіть ні про що, я буду розпускати парламент»
Підстави дострокового припинення повноважень Верховної Ради чітко визначені у ст. 90 Конституції. Відповідно до Основного Закону президент має право розпустити парламент лише в разі, якщо протягом одного місяця не сформовано коаліцію, протягом 60 днів після відставки Кабміну не сформовано новий, протягом 30 днів не відбуваються пленарні засідання.
«Чи я проводжу співбесіди? В основному проводить прем’єр-міністр, якщо це стосується кадрової політики уряду»
Президент заперечив, що він чи його оточення впливають на кадрову політику уряду, однак раніше, відповідаючи на запитання щодо призначення міністра культури В. Зеленський заявив: «У нас кадровий голод у країні. Я не можу знайти зараз гарного міністра культури. Ми разом з прем'єром шукаємо». Також ЗМІ повідомляли, що на початку лютого в Офісі Президента проводилися співбесіди з кандидатами на посади міністрів та віце-прем’єрів, які мали увійти в новий уряд.
«Що стосується пана Єрмака. Для мене це марна справа. Я знаю хто проводив записи, я знаю для чого, я знаю, хто хотів шантажувати записами мене особисто. Смішно, що ніхто там жодних грошей не брав, і немає нічого не відео»
Раніше в Офісі президента не заперечили факт справжності так званих «плівок Єрмака». Більш того, Денис Єрмак фактично підтвердив справжність записів, зазначивши, що «він вільний громадянин, який має право зустрічатися з ким завгодно, знайомитися з ідеями громадян, проєктами, брати на розгляд їхні резюме тощо». При цьому на частині відео мова все ж йшла про ймовірне отримання грошових коштів. Зокрема, у справі приватного порту в Одесі, про що повідомляли журналісти Bihus.Info. Натомість, той факт, що фігуранти плівок не були призначені на посади не знімає запитань щодо того, чим займалися вказані особи на відео і для чого взагалі проводилися так звані співбесіди.
«Якщо буде велика підтримка народу України – я зможу про це (повторне балотування в президенти) думати. На весь список недостатньо буде одного терміну»
Ця заява прямо суперечить обіцянкам, які давав В. Зеленський, будучи кандидатом в президенти. У передвиборчій програмі В. Зеленського вказано: «Одразу хочу запевнити — іду на один термін, щоб змінити систему заради майбутнього».
«Якщо сядемо зараз на машину і проїдемо всі заправки у Україні. Збільшилася ціна? Зменшилася ціна на бензин»
Основною причиною зменшення цін на автомобільне пальне стали не дії української влади, а обвал вартості нафти на світовому ринку через відсутність домовленостей між Саудівською Аравією та Росією про обмеження видобутку нафти.
«Не в усіх, але середня заробітна плата в країні зросла»
За даними Міністерства фінансів станом на березень 2020 р. у порівнянні із показниками 2019 р. середній розмір заробітної плати становив 11 446 грн. і зріс на 1 209 грн. Однак темпи зростання є значно нижчими, аніж у попередні роки. Станом на березень 2019 р. у порівнянні із показниками березня 2018 р. заробітна плата зросла на 1 855 грн. Станом на березень 2018 р. – на 1 630 грн. Станом на березень 2017 р. – на 1 832 грн.
«У нас в Омані навіть на той час не було посла. Якщо казати про державний візит. У нас не було жодних відносин. Дипломатичних, інвестиційних з такими країнами як Саудівська Аравія, Оман і таке інше»
Оман відноситься до зони відповідальності Посольства України в Саудівській Аравії. Указом Президента від 19 жовтня 2015 року Надзвичайним і Повноважним Послом України в Султанаті Оман за сумісництвом призначено В. В. Вахрушева. Також мали місце контакти на високому рівні. У 1993 р. відбувся офіційний візит прем’єр-міністра Л. Кучми до Султанату Оман. У 2002 та 2010 р. – офіційні візити міністрів закордонних справ А. Зленка та П. Порошенка до Султанату Оман.
«Що за таємна поїздка в Оман? Це була моя приватна поїздка… Моя сім’я проплатила номер в готелі. … Я не брав із собою свій офіс. Я не брав своїх помічників»
Відповідно до інформації Управління державної охорони на відрядження до Оману військовослужбовців, які мають постійно здійснювати державну охорону Президента, було витрачено 59 499 грн. на проїзд та 14 820 грн. – на добові.
«І про що ви кажете, що ніхто не знав? Та ніхто не цікавився. Полетіла людина на 2-3 дні. Я не повинен про свою, мені здається, приватну поїдку говорити»
У разі, якщо поїздка була суто приватною, не зрозуміло, чому В. Зеленський в Омані проводив зустрічі на державному рівні. Натомість, якщо мова йшла про державну поїздку президента – про неї мало б бути публічно повідомлено.
«Ми стали займатися іранською трагедією. До речі, в якій ми теж перемогли… для нас було дуже важливим визнання іранською стороною, що саме їх ракета була направлена в наш літак де загинули екіпаж і громадяни України»
Офіційний Тегеран визнав, що літак МАУ помилково збили іранські військові під тиском лідерів західних країн. Цьому передували заяви лідерів Канади, США та Франції у яких були оприлюднені дані розвідки цих країн. Посольством України в Ірані було оприлюднено заяву, у якій зазначалося, що причиною аварії були технічні несправності двигуна літака. Пізніше заяву було змінено. Експерти критикували українську владу та дипломатів за недостатню швидкість та якість реакції на події.
«Якщо людям не подобається влада і те, що роблю я і моя політика, будь ласка, для цього прийняли закон про імпічмент. І я хотів щоб його прийняли, щоб ми стали цивілізованою країною, щоб у нас зміна влади пройшла, щоб вона була у мирному процесі»
Запропонована процедура імпічменту є надто обтяжливою і нереалістичною. Закон «Про особливу процедуру усунення президента України з поста» був розкритикований експертами через те, що на практиці його норми фактично неможливо реалізувати.
«Де був мер Черкас два місяці тому? Де його звернення до мене: "чим я можу допомогти владі"? Де його літаки, які прилітали і наповнювали лікарні, аптеки Черкас? Де наповнення держрезерву? Де його особисті гроші?»
За даними ЗМІ наприкінці березня А. Бондаренко перерахував 50 тис. грн. своєї заробітної плати на рахунок Черкаської міської інфекційної лікарні. Однак навіть без цього факту апелювання з боку президента щодо особистих грошей міського голови, які мали бути витрачені на боротьбу з COVID-19, не є коректними. Адже це ж питання можна задати і самому президенту.
«Я не є лобістами їх (олігархів) інтересів. Вони не можуть натиснути на мене, щоб поставити ту чи іншу людину на посаду. Мені здається, вони навіть не хочуть, чи бояться чи розуміють, що немає сенсу в тому, щоб мені це пропонувати»
ЗМІ неодноразово повідомляли про присутність у владі осіб, пов’язаних із олігархами. Зокрема, про людей олігарха Рената Ахметова у сферах, що стосуються енергетики. Також відомо про існування у фракції «Слуга Народу» так званої «групи Коломойського». Крім того, експерти неодноразово заявляли про розгляд лобістських законопроектів, пов’язаних з інтересами фінансово-промислових груп (зокрема, щодо тютюнового бізнесу). Тому, навіть у разі, якщо В. Зеленський особисто не сприяє призначенню ставлеників олігархів у владу, це не заперечує того, що такі люди дійсно присутні у владних кабінетах і впливають на прийняття рішень.
«Що стосується "просто перестати стріляти". Це складний процес»
Будучи кандидатом в президенти, В. Зеленський наголошував, що війна триває, в тому числі, через дії політиків, які зацікавлені в її продовженні. Як кандидат в президенти В. Зеленський заявляв: «Якщо у нас є хоч якась можливість цю війну закінчити, ми повинні зробити все для того, щоб припинили вмирати наші люди. Передусім треба припинити вогонь. Просто припинити стріляти». За даними порталу «Слово і Діло» за майже рік президентства В. Зеленського на Донбасі було зафіксовано понад 4 тисячі порушень режиму припинення вогню.
«Ми боремося разом із COVID-19, і я бачу, що ми чесно, як мінімум у цьому напряму, ми майстри спорту по боротьбі з коронавірусом. Я в цьому впевнений. Візьміть статистику»
Попри позитивну динаміку в питанні протидії коронавірусу, організація карантину в Україні супроводжувалася низкою публічних скандалів. Зокрема, під час масового повернення заробітчан з-за кордону, після виникнення транспортного колапсу в Києві у зв’язку з закриттям метро, під час недотримання карантину і відвідування церкви на Пасхальні свята, щодо діяльності ресторану «Велюр», а також при отриманні гуманітарної допомоги з Китаю і роботи мережі гіпермаркетів «Епіцентр».
«Кінець епохи бідності в Україні 100% не настав. І не може настати, поки у світі криза»
Економічні проблеми в Україні розпочалися ще до початку кризи. Упродовж останнього року погіршилися базові економічні показники. Зокрема, за підсумками 2019 року промислове виробництво скоротилося на 0,5% (у 2018 р. зросло на 3%). Незадовільні економічні результати стали однією з причин відставки уряду О. Гончарука.